امروزه بیشتر کفشهایی که در بازار وجود دارند، برای پای ما مناسب و راحت نیستند. تحقیقات زیادی در این زمینه انجام در دنیا انجام شده است؛ به طور نمونه در آمریکا اخیراً بررسی شده است که ۵۰ درصد از افراد بین ۱۸ تا ۶۰ ساله، از نوعی بیماری مرتبط با پا رنج می‌برند. جالب اینجاست که بدانید دلیل عمده این بیماری استفاده و پوشیدن کفش‌های نامناسب بوده است!

خب وقتی شما می‌توانید در این زمینه احتیاط‌های لازم را انجام دهید، چرا باید به رنج و بیماری مبتلا شوید؟ پس باید در انتخاب یک کفش مناسب و راحت دقت فراوانی به خرج دهید و به دنبال پارامترهای یک کفشِ مناسب، قبل از انتخاب و در حین انتخاب آن باشید.

ویژگیهای مرتبط با راحتیِ کفش

به دنبال کفشهایی باشید که طرح‌های خاصی دارند و برای این ساخته شده‌اند که پای شما احساس راحتی در آنها داشته باشد. برخی از تولیدکنندگان کفشها به خاطر داشتن سبک و زیبایی، قیدِ راحتی آن را می زنند. اگرچه شما می‌توانید این نوع کفشها را برای مجالس یا مراسمها و به صورت مقطعی استفاده کنید؛ اما بهتر است به دنبال مدلهایی از کفش باشید که در ابتدا مناسب و راحت برای پاهای شما باشد و دارای زیبایی معقول و استانداردی نیز از نظر شما باشد.

اما چه ویژگیهای مهمی از کفش را برای راحتی آن درنظر بگیریم؟

  • شکاف آشیل کفش: دقیقاً جاییست که کفش با تاندون آشیلِ پا برخورد دارد. اینجا جایی است که در یک کفش خوب باعث می‌شود تا ساییدگی و اصطکاک در نزدیکی پاشنه پا کمتر شده و از تاول و پارگی پوست در این ناحیه جلوگیری می‌کند.
  • ناحیه درگیر با مچِ پا: بخشی از کفش است که به دور مچ پا پیچیده می‌شود. این بخش به طور کامل وظیفه حفاظت از مچ پا را به عهده داشته و از ساییدگی و آسیب به این قسمت محافظت می‌کند.
  • کفی میانی: این قسمت به جذب شوکهای بیرونی کمک می‌کند و همچنین کمک می‌کند تا حرکت پا به درستی کنترل شود. این بسیار مهم است که از کفشی استفاده کنید که کفی میانی آن متناسب با پای شما باشد.
  • پنجه (رویه): بخش مهمی از کفش است که انگشتان پای شما را در خود جای می‌دهد. اگر از کفشی استفاده کنید که قسمت پنجه کوچک و تنگی برای پای شما داشته باشد، می‌تواند منجر به بروز زخم در انگشتان پای شما شود.

کفشی را انتخاب کنید که انعطاف پذیر و نرم باشد. انعطاف پذیر بودن یک نکته خیلی مهم برای راحتی کفش است و به خصوص برای پیاده‌روی و قدم زدن مهمتر هم می‌شود.

برای تست انعطاف پذیری باید رویه (پنجه) کفش را مطابق تصویر به سمت پایین فشار بدهید و ببینید که کفش در کدام ناحیه خم شده است؟!

کفش های مخصوص دویدن معمولاً طوری طراحی میشوند که در قسمت قوس یا وسط کفش بیشترین انعطاف پذیری را دارند و در این ناحیه خم شوند؛ البته بعضی از انواع آنها نیز در قسمت پنجه منعطف تر بوده و در پنجه خم می شوند ( بیشتر برای کسانی که اول پنجه پای خود را بر روی زمین می‌گذارند)

کفش های مخصوص پیاده روی یا تناسب اندام بهتر است در قسمت پنجه منعطف باشند. چون معمولاً در پیاده روی با پنجه بیشتر روی زمین فشار وارد میشود. کفشهایی که در قسمت قوس وسط خم می شوند برای پیاده روی مناسب نبوده و به این منظور پیشنهاد نمی شوند.

مهم است بدانید که کفشهای مخصوص کنترل حرکت و کفشهای با دوام بیشتر، معمولا انعطاف پذیری کمتری دارند. چون این نوع کفشها با هدف جلوگیری از تحرک بیش از حد پاها داخل کفش طراحی شده‌اند. و دقیقاً به همین علت است که دوندگانی که نیاز به کنترل حرکت بیشتری دارند باید قید انعطاف پذیری کفش خود را زده و از کفشی متناسب با شرایط فیزیکی و جسمانی خود استفاده کنند.

سبکی کفش

کفشهای با وزنِ بیشتر نیاز به تلاش و صرف انرژی بیشتر برای جابجایی دارند و منجر به خستگی زودرس می‌شوند. کفش هر چه سنگین‌تر باشد طبیعتاً انعطاف‌پذیری کمتری نیز پیدا کرده و باعث می‌شود تا قدم‌های طبیعی شما خسته‌کننده و غیرطبیعی جلوه کنند.

پاشنه کوتاه ولی پهن و گسترده

هرچقدر پاشنه کفش پهن‌تر و به زمین نزدیکتر باشد، بیشترین حمایت را برای مچ و پاشنه پای شما ایجاد می‌کند. این موضوع در کفشهای مجلسی و حتی صندلها نیز بسیار اهمیت دارد که متاسفانه افراد برای این موضوع اهمیت زیادی قائل نمی‌شوند.

هر ارتفاعی برای پاشنه کفش بیشتر از ۵ سانتی‌متر نامناسب بوده و خطر پیچ خوردگی قوزک پا را به شدت بالا می‌برد!

0 0 votes
امتیاز به این محصول